تبلیغات

درباره ما

    دکتر عبداله دیدبان فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان و نوجوانان
    این سایت٬ محلی است جهت اطلاع رسانی علمی در مورد بیماریها بویژه بیماریهای غدد درون ریز از جمله اختلال رشد و سایر اختلالات مرتبط با غده هیپوفیز ٬ تیروئید٬ پاراتیروئید٬ استخوان (راشیتیسم)٬ غدد آدرنال (فوق کلیه)٬ دیابت بیمزه٬ دیابت شیرین( بیماری قند)٬ اختلالات بلوغ شامل بلوغ زودرس و تاخیر در بلوغ٬ ابهام تناسلی و همچنین در مورد اختلالات متابولیک ارثی (مادرزادی) و اکتسابی

نظرسنجي

    مطالب وبسایت را چقدر مفید می دانید؟

آمار

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 67
    کل نظرات کل نظرات : 119
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 2
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 10

    آمار بازدیدآمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز : 301
    بازدید دیروز بازدید دیروز : 280
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 10
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 22
    آي پي امروز آي پي امروز : 59
    آي پي ديروز آي پي ديروز : 90
    بازدید هفته بازدید هفته : 301
    بازدید ماه بازدید ماه : 2,676
    بازدید سال بازدید سال : 52,948
    بازدید کلی بازدید کلی : 1,376,607

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آی پی آی پی : 44.192.90.13
    مرورگر مرورگر :
    سیستم عامل سیستم عامل :
    تاریخ امروز امروز : دوشنبه 20 آذر 1402

تغذیه کودک از ۲ تا ۵ سالگی

تغذیه کودک از  ۲ تا ۵ سالگی

تعذیه کودک از 2 تا 5 سالگی

در سالهای اولیه زندگی افزایش قد و وزن کودک دو تغییر اساسی  در رشد و تکامل اوست در یکسالگی کودک توانایی ایستادن را پیدا می کند در 2 سالگی راه رفتن را تجربه می کند و در 3 سالگی با اطمینان و اعتماد کامل حرکات جهشی انجام میدهد.

در این دوران استخوانها رشد طولی میکند و بر حجم ماهیچه ها افزوده می شود بطوری که روزانه 6 گرم افزایش وزن خواهد داشت

 نیازانرژی

بعد از دو سالگی با آهسته شدن رشد اشتهای کودک هم کاهش می یابد پس براساس روند رشدکودک تقاضا برای دریافت غذا نیز تغییر می کند هر چند میزان دریافت انرژی از یک غذا تا غذای دیگر متفاوت است اما کل غذای دریافتی روزانه کودک ثابت است. 

در یک سالگی به حدود 1000 کیلو کالری انرژی نیازداد در 3 سالگی نیاز انرژی 300 کیلوکالری بیشتر می شود (یعنی به 1300 کیلوکالری افزایش می یابد)، البته نیاز انرژی کودکان براساس میزان فعالیت فیزیکی آنها متفاوت است.

 

         برنامه غذایی کودک

 

برای تامین کلیه مواد مغذی موردنیازکودکان برنامه غذایی آنها باید شامل ترکیبی از غذاهای مختلف گروههای اصلی غذایی باشد در شکل روبرو هرم غذایی را ملاحظه می کنید

 

         گروههای اصلی غذایی

 

1-   گروه نان و غلات تامین کنندهانرژیکودکاست و سهم بیشتری از غذایکودکرا تشکیل می دهد

 

2-   گروه سبزیها و میوه ها تامین کننده املاح و ویتامینها است .

 

3-   گروه شیر و لبنیات تامین کننده کلسیم و فسفر و پروتئین است

 

4-   گروه گوشت و حبوبات و مغزها تامین کننده پروتئین موردنیازکودکاست

 

در راس هرم غذایی چربیها و قند قرار دارند که سهم بسیار کمی از برنامه غذایی را بخود اختصاص میدهد ولی با توجهبهاینکه چربی کالری بیشتری نسبتبهسایر مواد غذایی تولید می کند باید برایکودکان بعنوان یک منبع اساسیانرژیدر نظر گرفته شود

 

چنانچه برنامهروزانهغذاییکودکشامل ترکیبی از غذاهای مختلف از گروههای اصلی غذایی باشد می توان اطمینان داشت که تمام مواد مغذی موردنیازکودکتامین خواهد شد.

 

نکته مهم دیگر در تغذیهکودکان 3 تا 5 سال دادن حداقل 5 وعده غذا شامل وعده های صبحانه و نهار و شام و 2 میان وعده در 10 صبح و 5 بعد از ظهر و نهایتا یک لیوان شیر قبل از خواب است

 

میان وعده ها٬ غذای مختصری هستند که نباید جای وعده اصلی غذا را بگیرند. غذاهایی مثل شیر و بیسکویت٬ نان و خرما٬ نان و پنیر٬ کیک کلوچه با میوه یا آب میوه و انواع شربتهای خانگی٬ خشکبار مثل بادام٬ گردو پسته٬ کشمش٬ توت خشک و ... بسیار مناسب هستند وبهتر است از دادن پفک٬ چیپس های آماده نوشابههای رنگی و گازدارلواشک های غیربهداشتی که ارزش غذایی آنها کم است و می تواند جای غذای اصلی را هم بگیرد و اشتهایکودکرا کم کند خودداری کرد . تنقلاتی مانند پفک و چیپس علاوه بر کاهش اشتها ذائقهکودکرابهطعم شور عادت می دهد و احتمال بوجود آمدن مشکلات تغذیه ایکودکدر سنین بزرگسالی بیشتر می شود خوردن غذاهای شور و نمک شانس ابتلابهفشار خون را در بزرگسالی افزایش می دهد برای کاهش مصرف نمکبهتر است ذائقه از دورانکودکیبهغذای کم نمک عادت داده شود

 

خوردن شکلات نیز درکودکان در حد متوسط و نه زیاده از حد مجاز است. انواع میوه٬ عدسی٬ لوبیای پخته٬ کدو حلوایی٬ لبو٬ ماست و اسفناج ماست و شلغم پخته٬ عدس بو داده٬ گندم بو داده از انواع میان وعده های مفید هستند

 

         ذائقه سازی

 

بسیاری از مادران گله می کنند کهکودکشان بعضی از غذاها را دوست ندارد. الگوهای رفتاری خانواده نقش موثری در انتخاب غذا توسطکودکان دارد معمولاکودکان غذایی را دوست ندارند و نمی خورند که یکی از اعضای خانواده از خوردن آن امتناع می کند و یا اصلا آن غذا در سفره خانواده جایی نداشته است. ذائقهکودکان را می توان از آغاز دوران تغذیه تکمیلی ساخت برای مثال اگربهکودکی غذای کاملا بی نمک داده شود او کم کمبهاین غذا عادت می کند؛ همچنینکودکدر این زمان باید با طعم انواع غذاها مثل ماهی آب پز٬ هویج پخته٬ کدو٬ پوره سبزیجات٬ غلات و حبوبات پخته و له شده عادت کند .بهتر است مادر از چشیدن و تنظیم طعم غذا براساس ذائقه خود خوداری کند اگرکودکغذایی را دوست نداشتبهاو ندهد ولی چند روز بعد آن را تهیه وبهکودکبدهد اگر اعضای خانواده جلویکودکاز خوردن نوعی غذا امتناع کند یا روی درهم کشندکودکاین رفتارها را تقلید می کند.

هرگز جلویکودکبهدیگران نگویید که او غذایی را دوست ندارد این گفتار و کردار موجب می شود کهکودکاین رفتار نخوردن نوعی غذا را بعنوان رفتار تثبیت شده خود بپذیرد و بعنوان ابزاری برای جلب توجه دیگران از آن استفاده کند.


تاریخ ارسال پست: سه شنبه 14 بهمن 1393 ساعت: 18:15
برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,

مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب


کد امنیتی رفرش